Микразім / Гэта цікава / Пераяданне

Пераяданне

  1. Прычыны
  2. Сімптомы
  3. Вынікі
  4. Лячэнне
  5. Як пазбегнуць

Пераяданне – празмернае ўжыванне ежы з залішняй колькасцю калорый, якая перавышае энергітычныя патрэбы чалавека. Звычка да пераядання можа быць пастаяннай, калі чалавек заўседы з'ядае больш ежы, чым яму неабходна. У другіх выпадках абжорства можа быць звязана з нейкім здарэннем, напрыклад, святам ці знаходжаннем у водпуску. Асноўная прымета пераядання – ужыванне ежы без пачуцця голада.

Пераяданне

Прычыны

Галоўная прычына пераядання – жаданне дасягнуць эмацыянальнага камфорту. Пачуцце ахованасці і дастатка пасля ежы фізіялагічна вытлумачальна. Таму многія людзі ядуць залішне шмат ежы пад час эмацыянальных стрэсаў.

Акрамя гэтага, да такой звычцы могуць прывесці:

  • крытыка знешняга выгляда;
  • частыя застоллі і святы, дзе ўжываюць шмат ежы;
  • легкая даступнасць ежы, напрыклад, заказ і дастаўка;
  • жаданне паклапаціцца аб членах сям'і шляхам згатавання розных, смачных, але вельмі каларыйных страў;
  • адсутнасць важных спраў, неабходнасці клапаціцца аб кім-небудзь, сум, адзіноцтва;
  • напружаны графік працы, пры якім ежа ўспрымаецца як спосаб адпачынку;
  • няправільны парадак харчавання, пря якім на сняданак і абед выпадае малая доля сутачнага рацыена, і ўвечары чалавек адчувае моцны голад;
  • адсутнасць звычкі ацэньваць прыкладную каларыйнасць ежы і свае энергетычныя затраты;
  • псіхічныя парушэнні, напрыклд, дэпрэсія;
  • змяненне функцыі гіпаталамуса і іншых рэгулюючых асяродкаў нервовай сістэмы.

Для прыкладу прадуктаў, здольных прывесці да пераядання, прывядзем значэння каларыйнасці некаторых страў беларускай нацыянальнай кухні:

Нацыянальная страва Каларыйнасць, кал/100 гр.
Дранікі бульбовыя 268
Сальтісан 209
Біточкі з ялавічыны 189
Варэнікі з бульбай і квашанай капустай 185
Зразы 303
Бурачнік 36
Верашчака 300
Кулага 93

Энергітычныя патрэбы гарадскога жыхара, які не займаецца фізічнай працай, рэдка перавышаюць 1800 – 2000 кал у суткі.

Сімптомы

Пераяданне можна дапусціць, калі ў чалавека есць такія сімптомы і прыметы:

  • ужыванне ежы без пачуцця голада;
  • схільнасць да ўжывання ежы ў адзіноцтве, каб пазбегнуць сарамлівасці з-за з'ядаемай колькасці прадуктаў;
  • з'яўленне залішняй вагі, хаця гэтая прымета не абавязковая.

Калі пасля пераядання чалавек адчувае віну, адсутнасць кантролю над сваімі паводзінамі, яго самаацэнка паніжаецца, гэта можа быць адзнакай разладу харчовых паводзін – буліміі.

Не заўседы чалавек са звычкай да пераядання ўжывае вялікія аб'емы ежы за адзін раз. Для такіх людзей характэрна частае і пастаяннае ўжыванне ежы на працягу ўсяго дня ў малых колькасцях – у выніку яны палучаюць больш калорый, чым неабходна для арганізма.

Асабліва гэта апасна пры пастаянным, бескантрольным ужыванні салодкага і мучнога.

Прыметы кампульсіўнага пераядання – харчовай залежнасці:

  • няздольнасць спыніць ужыванне ежы пры насышчэнні;
  • хуткае ўжыванне вялікай колькасці прадуктаў;
  • ежа нават пасля насышчэння;
  • захоўванне прадуктаў ад навакольных, каб з'есці ўпотай;
  • ужыванне ежы толькі ў адзіноцтве;
  • пастаянныя перакусы на працягу дня без дакладнага парадку харчавання.

Эмацыянальныя парушэнні пры гэтакім разладзе:

  • пачуцце непакоя ці напружання, якое праходзіць толькі пасля ежы;
  • няспрытнасць і сарамлівасць ад колькасці ежы, якую з'ядае пацыент;
  • аўтаматычныя дзеянні пад час ежы;
  • адсутнасць здавальнення ад ежы;
  • пачуцце віны пасля пераядання;
  • адчай з-за немагчымасці кантраляваць сваю вагу і харчовыя звычкі.

Вынікі

Частым вынікам пераядання з'яўляецца цяжкасць ці боль у вобласцы страўніка, аспаласць, заварот галавы, часам узнікаюць парушэнні прыседака, напрыклад, ляксы (пры недастатковасці функцыі падстраўнікавай залозы).

Пры пастаянным ужыванні залішняй колькасці ежы ў арганізме праісходзяць сур'езныя парушэнні абмену рэчываў, яны могуць прывесці да розных захворванняў:

  • атерасклероз, які суправаджаецца пашкоджаннем перыферычных, мозгавых, каранарных лутніц;
  • цукровы дыябет і затлусценне;
  • гіпертанічная хвароба;
  • парушэнне мозгавага кровазварота ці інфаркт міякарда;
  • псіхічныя разлады – дыпрэсія, падвышаная непакойнасць, ізаляцыя ад грамадства, нізкая самаацэнка.

Лячэнне

Пазбавіцца ад праблем, звязаных з пераяданнем, можна рознымі спосабамі. Калі эпізод залішняга ўжывання ежы адбыўся аднакратна, напрыклад, на свяце, палепшыць самаадчуванне і выправіць сітуацыю дапаможа сучасны ферментны прэпарат «Мікразім».

ЕЯго карысць пры пераяданні абумоўлена складам лекавага сродка і механізмам яго дзеяння. «Мікразім» змяшчае стрававальныя ферменты, якія забяспечваюць расшчапленне паступіўшых пажыўных рэчываў, зніжаюць нагрузку на падстраўнікавую залозу і паскараюць працэс пераварвання ежы. Пры пераяданні рэкамендавана прыняць 1 капсулу прэпарата меркай 10 тысяч адзінак дзеяння пад час ці адразу пасля ежы, запіўшы яе дастатковай колькасцю вады.

Карысна ўзяць упакоўку «Мікразіма» з сабой на адпачынак, каб пазбегнуць непрыемных адчуванняў пасля багатага ўжывання ежы.

Важна: перад ужываннем пракансультуйцесь у спецыяліста.

Пры наяўных захворваннях сэрца, судзін і эндакрыннай сістэмы рэкамендавана кансультацыя ў дыетолага, каб азначыць і выключыць прадукты з такой паталогіяй.

3 спосабы пазбавіцца ад пераядання:

  • ня есці пры адсутнасці пачуцця голада;
  • скласці меню з падлікам энергетычных затрат і прытрымлівацца яго;
  • не «заядаць» стрэс і стомленасць.

Пры кампульсіўнай форме пераядання, калі ў чалавека фарміруецца залежнасць ад залішка ежы, а імкненне перакусіць становіцца дакучлівым, патрабуецца рацыянальная псіхатэрапія. У гэтым дапамогуць як індывідуальныя кансультацыі лекара, так і групавыя сэансы.

Чалавек можа дапамагчы сабе сам, ведзячы харчовы дзеннік, выяўляючы ўмовы, пры якіх узнікае непераможнае жаданне паесці.

Пры з'яўленні гэтакіх умоў ен зможа свядома адмовіцца ад ежы і знайсці іншы спосаб рашэння праблемы. Таксама важна адмовіцца ад пастаяннага кантролю за сваімі паводзінамі, і толькі рэгуляваць яго, не ствараючы сітуацый стрэсу або непакою.

Пасля выяўлення такіх сітуацый, можна свядома адмовіцца ад «паседжання» і знайсці іншы спосаб вырашэння праблем. Таксама, важна адмовіцца ад пастаяннага кантролю за сваімі паводзінамі, а толькі рэгуляваць яго, не ствараючы сітуацый стрэсу ці трывогі.

Як пазбегнуць

Некалькі рэкамендацый па прафілактыцы пераядання:

  • перад працяглым застоллем паесці дома, каб не адчуваць голад;
  • адмовіцца ад рэгулярных заказаў ежы на хату;
  • не з'ядаць больш за стандартную порцыю ежы;
  • знайсці хобі, інтарэсную справу, пабачыць інтарэсны фільм – любым спосабам пазбавіцца ад нуда;
  • наладзіць нармальны парадак харчавання, у тым ліку на працы, пазбягаць пастаянных перакусаў і багатай вячэры;
  • пазбягаць спакусаў, не пакупаць шмат прысмакаў і кандытэрскіх выраб;
  • пад час ежы засяроджыцца на яе водары, знешнім выглядзе, навучыцца атрымліваць сапраўднае, гастранамічнае задавальненне ад ежы;
  • калі назіраецца пераяданне ў дзіця, змяніць яго рацыен, уключыўшы больш садавін і агародзін, і павялічыць фізічныя нагрузкі (спартыўныя секцыі і гурткі).

 

МАЮЦЦА СУПРАЦЬПАКАЗАННІ. ПЕРАД УЖЫВАННЕМ ВЫВУЧЫЦЕ ІНСТРУКЦЫЮ АБО ПАРАЙЦЕСЯ СА СПЕЦЫЯЛІСТАМ
З інфармацыяй азнаёмлены(ая), схаваць